Dubbeldammetjes in China dag 7, de grotten van Luoyang

25 juli 2019 - Xi An, China

Vandaag bezoeken we de grotten van Luoyang. Eigenlijk wel raar, want het gaat helemaal niet om de grotten maar om de beelden in die grotten en daarbuiten. Boedah- en keizerbeelden die uit de rotsen zijn gehakt.

Lily heeft een extra gids geregeld die er wat meer over kan vertellen; David. David is ok. Hij wisselt zijn info over de grotten en beelden af met grapjes. Ingestudeerde grapjes weliswaar en in gebrekkig Engels uitgevoerd, maar wel leuk. Hij zingt zelfs 2 liedjes voor ons. Één in het Engels en één in het Chinees, maar dat maakt geen verschil we verstaan ze allebei niet. Hoe dan ook wordt het wel een gezellige boel in de bus. Niet veel later zingen we met z'n allen "er staat een paard in de gang"!

De grotten met de beelden zijn erg mooi. Volgen David zijn er ruim 2.000 grotten en meer als 100.000 beelden. En dat kan best kloppen. Er zijn natuurlijk de grote beelden waarmee iedereen op de foto wil, maar er zijn er ook van een paar centimeter groot, verstopt in een hoekje. Alsof het oefen-beeldjes zijn.

Er zijn overal balustrades langs gemaakt, zodat we op de juiste hoogte lopen om de mooiste beelden en grotten te zien. Dat is nog best klimmen.  En bij deze temp levert me dat onherroepelijk een doorweekt t-shirt op.

Na een uurtje of wat zijn we aan het einde, precies op tijd om terug te gaan, want we hebben een trein te halen. We hebben weer een bullit-train je (hogesnelheidstrein) naar Xi an. Wederom zit de hele groep zit verspreid over meerdere coupe's. Altijd spannend of iedereen op tijd (lees juiste station) uitstapt. Want hoewel er sinds ons vorige bezoek aan dit land al veel meer Engels op de borden staat en gesproken wordt, is het nog niet altijd verstaanbaar. Maar het lukt allemaal prima. Iedereen staat in Xi an op het perron.

Onze nieuwe hotelkamer is gelukkig weer als vanouds met houten.........eeh ik bedoel harde matrassen en rioollucht. Deze keer is de stank wel erg groot. Of lijkt dat zo? En hebben we een allergie ontwikkeld? Nu ben ik gewend om in mijn vakanties minimaal 1 toiletverstopping op mijn boot op te lossen, dus de timing klopt wel. En de geur ook. Na een korte blik in de badkamer blijkt dat er een rioolpijp uitkomt in de ruimte waar niets op is aangesloten. Dat moet m zijn. Gelukkig heb ik voor dit soort gevallen ductape bij me. Snel de ventilator aan, douchedeur dicht en afwachten.

Lily neemt ons mee naar een dimsum restaurant dat al meer als 200 jr bestaat. Dat zijn een soort kleine deeghapjes met vulling. De vorm van het hapje verraad wat voor vulling erin zit. Zo komen er kipjes, eenden, slakken, walnoten en oren voorbij. Nee nee  die laatste waren niet gevuld met oren, maar waren dan weer speciaal om bevroren oren te voorkomen bij de mensen die 's winters in koude omstandigheden moesten werken.

Na het eten lopen we langs de bell-tower en door de moslimwijk. Voor alle Culemborgers; dat is niet een soort Terweijden, maar meer een aantal winkelstraten waar voornamelijk de moslim- Chinezen allerlei spullen verkopen. Het is erg leuk. Enorm druk (iedereen staat schreeuwend van alles aan te bieden) en erg smal. Ik zal een filmpje bijvoegen. We 'schuifelen' soms vooruit. Als we terug in het hotel zijn zijn we redelijk gesloopt.