Dubbeldammetjes in China dag 21; Hongkong

8 augustus 2019 - Hongkong, Hongkong

Om8.20! staan we paraat in de lobby. Sunny gaat ons Hongkong laten zien. We tikken 70,-/pp! af en dan gaan we op pad. Hij heeft dezelfde bungalow-tent aan als korte broek. Al snel begint Sunny te vertellen over hoe de huizenmarkt hier in elkaar zit. We begrijpen dat iedere persoon recht heeft op 8 M2 woonoppervlak. Dus een gezin van 4 personen heeft recht op zo’n 32 M2. En een appartement van die grootte kost tussen e 700.000 en 800.000. Feitelijk is dat niet meer betaalbaar voor een normaal gezin. Uiteraard komt vlg Sunny door de Chinese overheid te maken die hier heel veel Han-Chinezen naartoe stuurt.

Sunny heeft niet zo’n klantgerichte aanpak. Hij blijft tijdens zijn wandeling maar vertellen over politiek, financien en geschiedenis. Voor een gemiddelde puber hoogst oninteressant, maar ook voor mij en heel wat andere mensen van onze groep. Ik begin al een beetje demonstratief op mijn plattegrond te kijken en rond te lopen tijdens zijn verhalen, en zie ook anderen dat doen. Op een bepaald moment komen er wat opmerkingen richting Sunny. Hij lijkt niet onder de indruk. Hij leidt ons langs een tempel, het financiele centrum, een gevangenis die als een van de eerste gebouwen van het eiland in gebruik is genomen, een heel chique hotel, duwt ons in een kabel-trammetje dat ons via een heel stijle route naar een uitzichtspunt brengt waar we de skyline van Hongkong kunnen zien, neemt ons mee met een boottochtje door de haven. We eindigen in een heel duur chique hotel. Tot slot geeft hij ons een ticket voor de metro terug en voordat we het goed en wel in de gaten hebben is hij weg.

We staan een beetje beduusd te kijken hoe we nu verder moeten. We willen allemaal de lichtshow wel zien, die om 20.00 begint. Dus we slenteren automatisch naar het havenfront vlakbij, waar dat goed te zien zou zijn. Maar het is pas 18.00 en we willen allemaal ook wel wat eten, maar vooral wat drinken. Laten we daar mee beginnen! De mannen van de groep gaan bij een klein supermarktje drinken halen. Ik haal netjes volgens bestelling 2 biertjes een cola en een ijsthee voor ons 4-en. Als ik bij de kassa Rob tegen kom, die een even groot gezin heeft, maar 5 drankjes (waarvan 3 biertjes) gehaald heeft. Ik vraag hem naar dat onlogische  aantal drankjes en hij leert me dat je altijd een reservebiertje mee moet nemen. Die houden we erin! Uiteraard sluit ik direct weer achteraan in de rij aan voor mijn eigen reserve-biertje. Na terugkomst gaan een aantal vrouwen pizza’s halen voor de hele groep. Nu heb ik een slechte ervaring met het halen van pizza’s voor een hele groep (dat duurde in Blankenberge ooit een hele avond en kregen we om het halve uur 4 pizza’s ofzo), maar hier gaat dat goed. Na een 30-45 min. komen ze terug met alle pizza’s. Nou ja alle…. Er was te weinig geld voor de hele bestelling. We moeten een beetje delen….

De lichtshow is geweldig. Vanaf de kade waar we zitten overzien we een groot deel van de skyline van Hongkong. Zodra het een beetje begint te schemeren ontsteekt het ene na het andere gebouw een prachtige verlichting. Al dan niet voorzien van reclame van het eigen merk. De mooiste vindt ik de twee lopende mensen die op één van de gevels geprojecteerd worden en de hele gevel (ik schat zo’n 40 verdiepingen) bedekt. Om 20.00 begint er een lasershow vanaf een aantal gebouwen op muziek te schijnen en op de muziek mee te bewegen die uit de boxen komt. Na afloop gaan we met zijn allen de metro in, terug naar het hotel.

We hebben weer een dag vol avonturen meegemaakt…..