Dubbeldammetjes in China dag 22; vertrek uit Hongkong / terugreis

9 augustus 2019 - Hongkong, Hongkong

Volgens mij is dit de eerste dag die we uit kunnen slapen. Wij zijn gewend aan vakanties met 50% vaardagen. De andere 50% slapen we uit. Dus dit is wel even nodig. Vandaag geen Sunny meer. Er zou wel een gids komen die ons naar het vliegveld brengt vanavond, maar dat blijkt later iemand anders te zijn als Sunny. Ik heb daar geen moeite mee.

We brengen rond 12.00 uur onze koffers naar de lobby en checken uit. Kopen wat onherkenbare broodjes bij een “Bakery” en gaan in een parkje zitten om te ontdekken wat we zoal gekocht hebben. Terrasjes kennen ze hier niet. Waarschijnlijk is dat te warm. We eten onze broodjes op. Uiteraard heeft Norah-lyn iets met worst (een soort Chinees/engelse variant op een worstenbroodje) en wij veel met kaas. En een heuse ham/kaas croissant. Dit is eigenlijk het eerste broodje dat we eten in China dat wij ook in Nederland kennen.

We slenteren daarna wat door een aantal warenhuizen, die vooral om hun airco prettig zijn om te bezoeken. We komen nog in een lokale voedselmarkt terecht. Een overdekte markt waar je elkaar niet kunt passeren, zo smal. De geuren van vers en minder vers fruit en groente zijn enorm doordringend.  Beneden is voornamelijk groente. Op de eerste verdieping wordt vlees en vis verkocht. Maar omdat we bij het groente en fruit de geur al overheersend vinden, durven we het niet aan om nog naar boven te gaan.

Na verloop van tijd gaan we terug naar het hotel om nog even te zwemmen. De temperatuur van het water lijkt hetzelfde als de buitentemperatuur, zo’n 30-35 graden. Maar het frist toch wel lekker op. Na een tijdje gaan we ons klaar maken voor de busrit naar het vliegveld. We nemen voor de laatste keer afscheid van Lily. Met dikke knuffels en de afspraak dat we elkaar hoe dan ook nog eens terug zien! Lily vertelde dat de meiden altijd kunnen bellen/mailen/WeChatten als ze iets willen weten. Dan vertrekken we. Iets  eerder ivm mogelijke protestacties. Maar daar hebben we in de prakijktijk geen last van.In de bus op weg naar het vliegveld, begint onze nieuwe lokale gids een vergelijkbare tirade over China af te steken als Sunny eerder deed. Het lijkt bijna afgesproken werk. Ik vind dat behoorlijk onplezierig. Hij zal best een punt hebben, maar ik zit daar op dit moment helemaal niet op te wachten, sterker dit is mijn vakantie. Daar wil ik graag van genieten.

Op het vliegveld is de centrale hal helemaal gevuld met zittende demonstranten. Het lijkt vooralsnog erg vreedzaam. Als ze later teksten gaan scanderen klinkt dat behoorlijk intimiderend in zo'n grote hal . We zijn blij dat we al ingechecked zijn en er niet langs hoeven. Precies 23.15 stijgt ons vliegtuig op en verlaten we China. We sluiten een groot avontuur af….