Dubbeldammetjes in China dag 2, aankomst Beijing

20 juli 2019 - Beijing, China

We zijn aangekomen in China, 8.00hr plaatselijke tijd. Op het vliegveld staat Lily, onze Chinese gids, ons al op te wachten. We maken kennis met de gids en de groep waarmee we gaan reizen en vertrekken in een bus naar het hotel.

Bij een hotel heb ik altijd een beetje een luxe beeld. Dat is vooral voor luxe reizen. Maar dat beeld moet ik bijstellen! Lily had ons al gewaarschuwd; "het stetkste punt aan dit hotel is vooral de locatie"! En daar is niets aan gelogen. Het ligt op 10 min lopen van het plein van de hemelse brede en de winkelstraat is om de hoek. Maar verder is het best slecht. De details vertellen we nog eel een keer.... Er is wel een leuke kiosk op de begane grond, met een kleine koelvitrine met zowaar Heineken bier

Na een korte opfrisbeurt lopen we met de hele groep de stad in voor een lunch. Nou ja lunch, in Nederland zou zoiets een Chinese rijsttafel heten! Zo'n 10-15 warme gerechten die met tussenpozen op tafel worden gezet. En aan het einde een schaaltje rijst of nasi om de 'gaatjes' op te vullen. De gerechten die geserveerd worden lijken in niets op de gerechten die we in Nederland geserveerd krijgen. En vooral veeeel lekkerder.

Het leuke is dat je met zo'n 10 mensen aan 1 tafel zit, met een ronde glazen draaiplateau in het midden, waarop alle gerechten geplaatst worden. Die schijf draai je dan rond waardoor iedereen de kans krijgt om iets van het gerecht te nemen. Het levert ook hilarische momenten op. Bijv. Als iemand nog aan het opscheppen is terwijl iemand anders al aan de schijf gaat draaien. Nu hebben wij toevallig iemand in ons gezin die niet heel snel is (als het om eten gaat), dus die heeft t lastig met vergaren van voldoende voedsel🤣.

Na de lunch krijgen we een korte briefing en lopen we een stukje door de stad.

Eind vd middag gaan we met zijn allen naar een karateshow. Een uur lang proberen we onze ogen open te houden, na de korte vorige nacht. Maar dat lukt niet iedereen😜.

Het avond eten willen we eigenlijk overslaan omdat we nog vol zitten van de lunch. Maar iemand die luistert naar de naam Norah-lyn wil toch eigenlijk nog wel wat 'kleins' van de mac Donalds die hier op de hoek zit.

Om 20.00 slepen we onszelf naar de hotelkamers. Nog gauw twee biertjes uit de hotel-kiosk mee; een lokale en een echte (Heineken). Het lokale biertje eindigt helaas al snel in de gootsteen. Maar de Heineken is des te lekkerder. Een half uur later vallen de ogen definitief dicht