Dubbeldammetjes in China dag 11, naar Lijiang

29 juli 2019 - Lijiang, China

Vandaag vliegen we naar Lijiang. T is wel even wennen, we moeten zó vroeg de bus in dat er nog geen ontbijt geserveerd wordt in het hotel. Gevolg; iedereen slaapt in de bus na zo'n 15 min.

Begin van de middag komen we in Lijiang aan. Daar waar alle voorgaande hotels vooral lelijk en onverzorgd waren is dit in die zin een uitzondering. Het (weliswaar in een steegje verstopte) hotel is helemaal in stijl gebouwd en heeft slechts 2 niveau's. Alle kamers zijn gebouwd rond binnenplaatsen. De binnenplaats waar onze kamer op uitkijkt is dan jammer genoeg geheel gevuld met partytent. Dat is dan weer jammer.

S'middags neemt Lily ons mee naar het oude stadcentrum. Ons hotel blijkt aan de rand daarvan te staan. Als we het hotel uitstappen staan we eigenlijk al in het oude centrum. Om ons heen staan alleen maar gebouwen in oude Chinese stijl. De smalle steegjes met oude klinkers en kinderkopjes slingeren daar tussendoor. Na (voor mijn gevoel) oneindig veel bochten, brugjes en afslagen staan we op een pleintje. Oké, zegt Lily, iedereen kan nu zijn zelf een restaurant zoeken voor de lunch en daarna zelf naar het hotel lopen. Want het lijk haar lastig om een restaurant te vinden voor de hele groep. Iedereen staat elkaar een beetje aan te kijken met de schrik in de ogen; moeten we zélf de weg terug vinden? Niemand loopt zelf verder. En als Lily zich omdraait en verder loopt, loopt de hele groep weer achter haar aan. Een kwartiertje later stapt ze een restaurant binnen en als ze dan omkijkt zijn er nog zo'n 16-18 mensen over. Het is haar niet gelukt om er meer kwijt te raken.

Tijdens het eten vraagt iemand aan Lily of ze een keer een Theeceremonie kan regelen. Een uur later zitten we bij een Theeceremonie. We krijgen uitleg over hoe dat in zn werk gaat en wat voor soorten thee in deze streek gemaakt wordt. Uiteraard moet er wat mee naar huis. Dus koopt Marjon een pak thee. Dat is hier een soort dikke frisbee.

In eerste instantie zijn we bij Lily in de buurt gebleven zodat we weer thuis zouden komen. Dat heeft ons een leuke Theeceremonie opgeleverd. Maar de verwachting was nog steeds dat we thuis zouden komen. Maar na een uurtje lopen moest Lily dan toch toegeven dat we verdwaald waren. Dus worden er snel wat taxi's besteld. Na een half uurtje wachten (in de regen) zijn die er. Ook met de taxi duurde het nog wel 20 min. voor we in het hotel zijn. Dus we zijn ook best flink verkeerd gelopen. Lily voelt zich enorm bezwaard en wil niet weten van mee betalen. Wij zien het vooral als weer een avontuur....